Coeliakie is een auto-immuun ziekte waarbij door een een intolerantie voor gluten, een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm optreedt. Omdat de ziekte chronisch is, moet het hele leven een strikt glutenvrij dieet worden gevolgd.

Veel voorkomende klachten en symptomen bij Coeliakie zijn:

chronische diarree onregelmatige ontlasting opgezette buik
overmatige ontlasting en/of opstopping gebrek aan eetlust
braken gewichtsverlies
buikpijn hoofdpijn
gewrichtspijn chronische vermoeidheid
spierklachten slaperigheid
sterke stemmingswisselingen vroegtijdige menopauze
groeiachterstand verlate pubertijd
malabsorbtie anemie
oedeem botbreuken
aften hypoplasie tandglazuur
hypertransaminasemie vruchtbaarheidsproblemen
zenuwaandoeningen psychische klachten
hypertransaminasemie

Waarom een glutenvrij dieet volgen?

De enige bekende behandeling bestaat uit het volgen van een strikt glutenvrij dieet. Meestal herstelt het darmepitheel zich, zodat ook de darmwerking herstelt en alle klachten verdwijnen.
Bij sommige patiënten kan het eten van één kruimeltje "gewoon" brood leiden tot de (tijdelijke) terugkeer van de klachten. Steeds meer artsen zijn van mening dat een coeliakiepatiënt die zich niet goed houdt aan het dieet een grotere kans op darmkanker heeft. Ook worden vaak vitaminetekorten opgemerkt bij mensen met coeliakie vanwege het verminderde vermogen van de dunne darm om voedingsstoffen goed te absorberen uit de voeding. Samen met u stel ik een dieet op zodat bepaalde voedingsmiddelen kunnen worden vermeden waardoor u een glutenvrij dieet kunt volgen. Hiermee kunt u een volwaardige voeding gebruiken (voorkomen dat u een tekort aan essentiele voedingsstoffen krijgt), waarbij u met smaak en plezier kunt blijven eten.

banner goedglutenvrij 900x150